Voelsprieten.

Spread the love
Deze schoonheid (dag pauw oog vlinder) kwam ik tegen in onze achtertuin, en inspireerde mij voor het schrijven over het onderwerk ‘voelsprieten’.

Een stukje uit mijn dagboek van toen ik ongeveer 23 was.

“Ik wil kunnen dansen alsof niemand kijkt”

”Ik verlang ernaar om een keer vrij en onbevangen ergens binnen te lopen. Op een verjaardag, een feestje of een kroeg. Ik ben altijd mijn omgeving aan het aftasten. Ik ben constant alert op hoe ik moet afstemmen op de mensen om mij heen. Ik voel me onzeker en gespannen en nooit, maar dan ook nooit écht vrij.

Dat ik eigenlijk teveel rook en drink om moed te verzamelen valt gelukkig niet op, want dat doet iedereen..toch? Eigenlijk vind ik het veel fijner om met een klein groepje mensen uit eten te gaan voordat we een filmhuis film gaan zien. Dit klinkt niet stoer. Ik spiegel me aan anderen. Ik wil die ander zijn.

Ja diep in mijn hart weet ik dat veel mensen een show opvoeren en ook maar ‘wat’ doen. Dit weten maakt geen verschil. Ik wil ook een rol in die show, daar ligt mijn geluk.

Denk ik.

Twee woorden.

Het woord VOEL is voor mij gelijk aan wat je diep van binnen voelt, je innerlijke wijsheid. Dit komt voort uit kalmte en innerlijk vertrouwen. Iedereen bezit een wijs deel.

Sprieten kan je vergelijken met ANTENNES. Hiermee vang je signalen op uit je omgeving. Je antennes staan in verbinding met je zintuigen; ruiken, voelen (tastzin), proeven, horen en zien.

Hoog sensitief

Als je hoog sensitief bent dan zijn je voelsprieten scherper afgesteld dan mensen die dit niet zijn. Zij kunnen iets aan hun voorbij laten gaan wat jij wel opvangt. Je hebt sneller kans om overprikkeld te raken. Overprikkeling maakt je kortaf, chagrijnig, moe en snel gepikeerd. Eigenlijk ben je dan al over je grens heen en je aan het verdedigen tegen nog meer prikkels die ongevraagd binnen komen.

Levenslang

Moederschaap en lammetje op de Gortelse hei.

Je wordt met voelsprieten geboren. Als baby voel je hiermee aan of je ouders emotioneel beschikbaar zijn voor je. Ouders stemmen hun voelsprieten af op hun kind en zo ontstaat er verbinding. Bij het kind ontstaat er een gevoel van veiligheid en vertrouwen want het weet zich gezien.

Voelsprieten kan je ook gebruiken in je werk. Begeleid je anderen? Je zult anderen aanvoelen en kunnen begeleiden vanuit de informatie die binnenkomt. De kunst is om je voelsprieten weer tijdig naar binnen te laten keren als het werk gedaan is.

Alarmsignalen

Kinderen die opgroeien in een onveilige en onvoorspelbare omgeving zullen al jong leren om hun voelsprieten naar buiten te richten. Hun voelsprieten hebben een waarschuwende functie. Door de alarmsignalen op te vangen weten kinderen dat de stemming om gaat slaan, of dat ze zich moeten aanpassen. Kinderen krijgen een alertheid over zich die nodig is om zichzelf te beschermen.

Foto: Jeroen Gommers. De Haas is een dier met hele scherp afgestelde zintuigen. Een haas is constant alert en doet alleen ‘hazenslaapjes’ (licht en kort). De haas kan zijn oren bijvoorbeeld afzonderlijk van elkaar bewegen en 190 graden draaien, om zoveel mogelijk geluiden op te vangen.

‘Ik ben zelf een KOPP kind. Als ik nu (ik ben 43) een ouder tegen een kind hoor schreeuwen dan wordt ik nog steeds gewaarschuwd. Mijn hele lijf schiet in een stress modus. Ik wordt door de stemverheffing getriggerd. Ik weet nu dat ik mijn voelsprieten kan kalmeren tegen mijzelf te zeggen ” bedankt voor de waarschuwing maar ik ben dat kind niet.”. “Ik kan en hoef dit niet te beïnvloeden of op oplossen.” “Laat het los.”

Als volwassene kan jij je voelsprieten (met hulp) opnieuw afstellen om andere positieve signalen op te vangen. Je antenne staat nog afgesteld op een oude (radio) frequentie, terwijl dit niet meer nodig is *)

De weg naar binnen.

Als jij wilt dat je voelsprieten gaan samenwerken met jouw wijze deel dan moet je jezelf aanleren je voelsprieten naar binnen te richten.

Let op! Dit proces vraagt tijd en geduld. Het vraagt om lief zijn voor jezelf én doorzetten! Iets wat je jaren op één bepaalde manier hebt gedaan verander je niet zomaar in een paar weken.

Rust en ruimte zijn voorwaarden om goed te leren luisteren naar jezelf. Je kan dit oefenen door iedere dag te beginnen met 5 minuten te gaan liggen of zitten in een ruimte waar jij alleen kan zijn. Als je lekker zit of ligt stel jezelf dan de vraag:

”Wat heb ik nu nodig?”

Je zult merken dat na een paar keer het antwoord vanzelf duidelijk wordt. Soms hoor je een liedje of een lees je een zinnetje waarmee jouw wijze deel zich identificeert en dit ‘vreugdesprongetje’ voel je in je lijf.

Acceptatie

pinksterbloemen.

Omdat we niet in een hutje op de heide wonen, kunnen we overprikkeling niet altijd voor zijn. En we vervelende prikkels niet altijd mijden. Wat je wel kan doen is na overprikkeling, is je zintuigen kalmeren door te ontspannen.

Tip: Vraag jezelf af of vraag het aan iemand die je al heel lang kent wat je vroeger als kind leuk vond om te doen. Waar werd je blij van en waar kon jij uren mee spelen of mee bezig zijn? De volwassen jij heeft deze positieve ervaring nog ergens opgeslagen en dit kan je weer naar boven halen. Misschien vind jij het wel heerlijk om te zwemmen of om een wandeling te maken op blote voeten.

Voelsprieten heb je niet voor niets. Zorg jij goed voor ze?

Liefs,

Chandrika.

*) Op mijn website staat een artikel over KOPP kinderen; kinderen van ouders met psychische problemen. Het artikel is te vinden in de menubalk onder de titel: licht op KOPP kinderen. KOPP kinderen hebben al jong geleerd om met hun voelsprieten alarmsignalen op te vangen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *